21 grudnia 2013

wrogiem tej wiedzy jest wola wiedzy. . .

— Twój przyjaciel, Gowindo, wkrótce opuści ścieżkę samanów, którą tak długo z tobą podążał. Cierpię pragnienie, Gowindo, a w czasie tej długiej drogi to pragnienie nic się nie zmniejszyło. Zawsze pragnąłem wiedzy, zawsze miałem mnóstwo pytań. Zwracałem się z pytaniami do braminów, przez całe lata, i przez całe lata zwracałem się z pytaniami do świętych ksiąg i przez całe lata zwracałem się z pytaniami do pobożnych samamanów. I zdaje się, że równie dobrze mogłem zwracać się z tymi pytaniami do tukanów albo do szympansów, Gowindo, i byłoby to równie mądre i z równym pożytkiem dla zbawienia. Potrzebowałem dużo czasu, Gowindo, a jeszcze nie uporałem się z tym do końca, żeby się nauczyć, że nie można się niczego nauczyć. Myślę, że nie ma naprawdę takiej rzeczy, którą nazywamy “nauką". Jest to wiedza, mój drogi, i ta wiedza jest wszędzie, to atman, który jest w tobie i we mnie i w każdym istnieniu. I dochodzę oto do przekonania, że największym wrogiem tej wiedzy jest wola wiedzy, że najgorsze, co możemy zrobić, aby ją posiąść, to uczyć się.

Hermann Hesse (fragment powieści Siddhartha, 1922)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz