Tomasz dał pięć dowodów istnienia Boga, które są wszakże jednego typu, sta-nowią warianty tej
samej myśli. Pierwszy dowód (ex motu) z istnienia ruchu wnosi, że istnieje pierwsza przyczyna
ruchu; drugi (ex ratione causae efficientis) z niesamoistności świata wnosi, że istnieje istota
samoistna będąca przyczyną świata; trzeci (ex possibili et necessario) z przypadkowości rzeczy
wnosi, że istnieje poza nimi istota konieczna;
czwarty (ex gradibus perfectionis) z faktu, że istnieją istoty różnej doskonałości, wnosi, iż istnieje
istota najdoskonalsza; wreszcie piąty (ex gubernatione rerum) z powszechnej celowości przyrody
wnosi, że istnieje istota najwyższa, rządząca przyrodą a działająca celowo.
Wszystkie te dowody są typu kosmologicznego. Wszystkie opierają się na założeniu, że szereg
przyczyn nie może iść w nieskończoność, lecz musi istnieć przyczyna pierwsza. Trzy pierwsze są
odmianami dowodu zainicjowanego przez Arystotelesa; dwa ostatnie zawierają motywy
neoplatońskie, choć użyte są w perypatetyckim trybie rozumowania: jako inicjatora ostatniego
dowodu Tomasz wymienił Jana z Damaszku.
B) Przymioty Boga. Własności Boga nie były za czasów Tomasza przedmiotem sporu; były
ustalone powagą Pisma św. i Ojców i Tomasz nie różnił się w tym punkcie od innych filozofów
swego wieku. Sporne było natomiast: 1) czy można je rozumem poznać, czy też raczej należy je
uważać za przedmiot wiary i objawienia; 2) jeśli można je poznać, to w jaki sposób; a także 3) jaka
własność Boga jest zasadnicza, czyli co stanowi Jego "istotę metafizyczną", z której wynikają inne
własności.
Tomasz był zdania, że 1) własności Boga można poznać rozumem; 2) że wszakże rozum ludzki nie
może poznać ich wprost, lecz tylko pośrednio, drogą "negacji lub "eminencji" - czyli bądź przez
zaprzeczenie, bądź przez nieskończone wzmożenie własności istot skończonych; 3) że istotą
metafizyczną Boga jest samoistność (aseitas): Bóg jest jedynym bytem, który istnieje sam przez
się, wszystkie inne są bytami zależnymi (entia ab alio, entia participata).
Władysław Tatarkiewicz (Historia filozofii Tom 1, 1931/1950)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz