Bohumił Hrabal (fragment powieści Zbyt głośna samotność, 1978)
08 grudnia 2013
koloratką uczynili sobie na szyi widoczny znak, akcentujący jedynie głowę jako misę, w której macza palce sam bóg. . .
Zwróciłem pusty kufel i przeszedłem przez tory, piasek
parku chrzęścił i skrzypiał jak zamarznięty śnieg, w gałęziach ćwierkały wróble i zięby,
patrzyłem na dziecinne wózeczki i na mamusie, jak siedzą w słońcu na ławeczkach i
odchylając głowy wystawiają twarze na lecznicze promienie, długo stałem przed
owalnym basenem, w którym kąpały się nagie dzieci, widzę, że brzuszki tych
dzieciaków naznaczone są prążkiem od gimnastycznych spodenek i majteczek,
galicyjscy żydzi, chasydzi, nosili pasy jako dostrzegalne i wyraźne pręgi, które dzieliły
ciało na dwie części, tę piękniejszą z sercem i płucami, i wątrobą, i głową, oraz tę część
ludzkiego ciała z kiszkami i organami płciowymi, jako część ledwo tolerowaną, a więc
nieistotną, widzę, że księża katoliccy przesunęli tę pręgę jeszcze wyżej, koloratką
uczynili sobie na szyi widoczny znak, akcentujący jedynie głowę jako misę, w której
macza palce sam Bóg, patrzę na te kąpiące się dzieci i widoczne na ich nagich ciałach
pręgi od majteczek i gimnastycznych spodenek, i widzę, że siostry zakonne bezlitosną
pręgą wykroiły z głowy jedynie twarz, oblicze okolone pancerzem nakrochmalonych
kornetów, tak jak to mają zawodnicy na wyścigach samochodowych formuły jeden,
patrzę na te bryzgające i poruszające się nagie dzieci i widzę, że te dzieci nie wiedzą
nic o życiu płciowym, a przecież ich genitalia są już w stanie utajonej doskonałości,
jak pouczył mnie o tym Lao-cy, patrzę na te pręgi księży i sióstr zakonnych, i na pasy
chasydów, i myślę sobie, że ciało ludzkie to klepsydra, co jest na dole, to jest również
na górze, a co jest na górze, to jest również na dole, dwa stykające się ze sobą trójkąty,
znak z pieczęci króla Salomona, proporcja między księgą jego młodości, Pieśnią nad
pieśniami, a rezultatem jego spojrzenia okiem starszego pana, marność nad
marnościami, Księgą Koheleta, czyli Eklezjastesa.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz