29 października 2014

dalsze okolice / fragmenty. . .

(...)

4. Mądrość, piję późne wino,
Prawdę o innych i prawdę o sobie.
Kiedyś w rozpaczy, a nie było warto.
Co z tego, że niepewny i kaleki.
Lepiej czy gorzej, spełniło się życie
I wszystkich zebrał ogród przebaczenia.

5. Nie chciałbym być znów młody, choć zazdroszczę.
Nawet nie wiedzą, jacy są szczęśliwi.
Powinni witać hymnem wschody słońca,
Co dzień układać pieśni nad pieśniami.
Ale od siebie nie mógłbym być wolny,
W mój los i geny wplątałbym się znowu.
Lepiej, że taka nędza dana tylko raz.

6. "Gdyby to, o co błagam, pełniło się!
Pół życia za to bym dał!"
A potem spełnia się. Na gorycz i litość.
Nie błagajcie, śmiertelni! Będziecie wysłuchani.

(...)

9. - Zostanie po tobie poezja. Byłeś wielkim poetą.
- Ale naprawdę znałem tylko pościg.(...)

(...)

12. Wolałbym móc powiedzieć: "Jestem nasycony.
Co było do zaznania w tym życiu, zaznałem".
Ale jestem jak ten, kto nieśmiało uchyla firanki,
Żeby patrzeć na niezrozumiałe święto.

                                             Czesław Miłosz (z tomu Dalsze okolice, 1991)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz