Władysław Tatarkiewicz (Historia filozofii Tom 1, 1931/1950)
18 marca 2015
wznoszenie się poznania ... sześć stopni widzenia. . .
Stopniowe wznoszenie się poznania przedstawiał jako sześć stopni widzenia. Najniższe jest
widzenie umysłu przyrodzonego (visio intelligentiae per naturam inditae) - potem następuje 2) widzenie umysłu podniesionego przez wiarę (perfidem sublevatae), 3) pouczonego przez Pismo
(per Scripturam eruditae), 4) natchnionego przez kontemplację (per contemplationem suspensae),
5) objaśnionego przez proroctwa (per prophetiam illustratae) i 6) pogrążonego w zachwycie (per
raptum absorptae). Najwyższe szczeble tej drabiny należą już do poznania mistycznego: w nich
dusza wchodzi na drogę zjednoczenia się z Bogiem. A jest to najwyższa z trzech dróg duszy, jakie
rozróżniała średniowieczna misty-ka i jakie Bonawentura przedstawił w specjalnym dziełku De
triplici via. Najpierw wyzwolenie duszy ze zła (via purgativa), potem wewnętrzne jej oświecenie
(via illuminativa), wreszcie zjednoczenie z Bogiem (via unitiva).
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz