Martin Heidegger (Bycie i Czas, 1927)
28 lutego 2016
co oznacza, że znak pokazuje?. . .
Co oznacza, że znak pokazuje? Odpowiedź można będzie
uzyskać dopiero wtedy, gdy określimy odpowiedni
sposób obchodzenia się z narzędziem pokazującym. Także
jego poręczność musi dać się przy tym rzetelnie ująć. Jak
w odpowiedni sposób mieć-do-czynienia ze znakiem?
W nawiązaniu do przytoczonego przykładu (strzałka) trzeba
powiedzieć: właściwym zachowaniem (byciem) wobec
spotkanego znaku jest „ustąpienie" lub „pozostanie na
miejscu" („Stehenbleiben"), gdy zbliża się samochód wyposażony
w strzałkę. Jako obranie kierunku, ustąpienie
z istoty należy do bycia-w-świecie i jestestwa. To ostatnie
zaś zawsze jest jakoś ukierunkowane i w drodze; stanie
i pozostawanie (Stehen und Bleiben) to tylko graniczne przypadki
tego ukierunkowanego „w drodze". Znak zwraca się
do specyficznie „przestrzennego" bycia-w-świecie. Znak nie
zostaje właściwie „ujęty" właśnie wtedy, gdy mu się uporczywie
przyglądamy i twierdzimy, że jest pokazującą
rzeczą. Nawet wtedy, gdy zwracamy wzrok w kierunku
wskazanym strzałką i spoglądamy na coś obecnego po
stronie, w którą wskazuje strzałka, nie spotykamy znaku
właściwie. Znak zwraca się do przeglądu zatroskanego
obchodzenia się w taki sposób, że postępujący za wskazaniami
znaku przegląd (Umsicht) przekształca w takim
współkroczeniu to, co aktualnie [jest] „wokół" (Umhafte)
w otoczeniu (Umwelt), w wyraźne rozglądanie się. Przeglądowe
rozglądanie się nie ujmuje tego, co poręczne, lecz raczej
nabiera orientacji wewnątrz otoczenia. Inna możliwość
doświadczenia narzędzia polega na tym, że strzałkę
traktuje się jako narzędzie po prostu należące do pojazdu;
nie potrzeba wtedy odkrywać specyficznego charakteru
strzałki jako narzędzia, może pozostać w pełni nieokreślone,
co i j ak ma ona pokazywać, a przecież to, co napotykane,
nie będzie czystą rzeczą. W odróżnieniu od najbliższego
odnajdywania nieokreślonej w wielu aspektach
rozmaitości narzędziowej doświadczenie rzeczy wymaga
swej własnej określoności.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz